מגזין הומלס

היום שאחרי קורונה - איך יראה יום השופינג הגדול?

היום שאחרי קורונה - איך יראה יום השופינג הגדול?

מבצע החיסונים הלאומי ומספרי המחוסנים הגדול בישראל, כבר מאפשרים לנו להתחיל לחלום על היום שאחרי. מה יחזור להיות כמו שהיה קודם ואילו מנהגים יעלמו מהעולם? מומחים רבים כבר חוזים כי עולם הצרכנות כבר השתנה לנצח ולא יחזור להיות מה שהכרנו לפני הקורונה. אבל איך השינויים האלה ישפיעו על החיים של כולנו והאם הם יהיו לטובה?

01/03/2021
צרכנות

יותר שאלות מאשר תשובות

כמו בכל תחום אחר, חיזוי הוא עניין מורכב. הוא מתבסס על ידע קיים, על ההיסטוריה ועל ההווה, אבל הוא לא באמת יכול לגלות מה יקרה בעוד שנה או יותר, כאשר החיים יתחילו לשוב למסלולם -

האם הרגלי הצריכה יחזרו להיות כבעבר?

האם עולם הקניות אונליין ימשיך לצמוח?

האם יהיו מוצרים שיעלמו מהמדפים?

האם חברות המסחר ינקטו אסטרטגיות שיווק שונות?

משום כך, התחזיות השונות אמנם אינן רחוקות מהעתיד הצפוי לנו ככל הנראה, אבל חשוב לזכור כי זה מה שהן - תחזיות.

 

קניות אונליין - הדברים שכבר לא תקנו מאנשי מכירות

קניות ברשת לא חיכו לפרוץ משבר הקורונה כדי להתבסס ולתפוס מקום של כבוד אצל כולנו.

לא מדובר רק על קניית ביטוחים ברשת, אם כי אין עוררין על כך כי רכישת  ביטוח רכב אונליין למשל, הפכה הדרך המקובלת לרכישת המוצר הספציפי הזה, בעיני ישראלים רבים.

אם עד לפני הקורונה, ישראלים רבים העדיפו ללכת לסופר לבחור בעצמם את המוצרים, הרי שכיום, ישראלים רבים התנסו בהזמנת קניות אונליין מהסופר וראו כי טוב.

אנשים אלה צפויים להמשיך להנות מהחיסכון בזמן ובמאמץ פיזי אשר מתאפשר להם בזכות האופציה לעשות קניות בסופר - בלי לצאת מהבית.

גם קניות בגדים וצעצועים, אשר הרוב הגורף של הצרכנים בישראל העדיף לעשות באופן פרונטלי, בחנות עצמה, הפכו למוצר צריכה אינטרנטי מוצלח ומבוקש, בעיקר בתקופות של סגר, כאשר חנויות אלה היו סגורות ולא ניתן היה לקנות בהן, אלא דרך האינטרנט.

שלא לדבר על הזמנת מזון מוכן ממסעדות, אשר בימים כתיקונם מכרו את הישיבה במקום כחלק מהחוויה, אבל בימי קורונה נאלצות להמציא את הגלגל מחדש ולשכנע את כולנו כי להזמין את האוכל שלהם הביתה עם שליח זה לא פחות טוב.

בתי עסק כמו מסעדות, שנאלצו להמציא את הגלגל מחדש, להקים מערך משלוחים ולשפר את איכות המשלוח, כדי שהמזון יגיע באיכות גבוהה, צפויים להמשיך להשתמש במערך הרחב הזה שהשקיעו משאבים רבים בהקמתו, מה גם שהביקוש לישיבה במסעדות כפי הנראה לא יחזור לעצמו כל כך מהר.

לפחות עד שהרתיעה הפסיכולוגית המובנית מפני שהות במקומות סגורים וצפופים, תשכח כליל.

 

המוצרים והשירותים שהכי התגעגעתם אליהם

המשבר הביא איתו שינויים חדים בהרגלי החיים של ישראלים רבים, כמו במדינות אחרות בכל העולם.

בין היתר, הפסקנו לטוס לחו"ל, לשבת במסעדות ובתי קפה, לצאת לחופשה מפנקת פנים ארצית במלון, ללכת לחדר כושר, אפילו לנסוע ברכבת.

כל השירותים הללו, השייכים לתחום הפנאי והתיירות בעיקר, צפויים לראות קפיצה ענקית בביקוש, עם תום המשבר.

יחד עם זאת, מקומות כמו בתי מלון, מסעדות ובתי קפה, בהם אנשים נהגו להצטופף ללא חשש בעבר, צפויים לחוות חזרה הדרגתית, מלאה חששות, לפני שישובו לימי הזוהר שלהם.

 

רתיעה במקום התנפלות

אנשים רבים אמנם מחכים בקוצר רוח לשוב לחיים שהיו להם לפני המשבר, אבל גם אלה שלא יכולים לחכות, צפויים לחוש מעט רתיעה, לפחות בהתחלה.

הדברים שהתרגלנו אליהם, כבר לא יראו לנו מובנים מאליהם.

שהיה במקום סגור, דחוק וצפוף, תהיה מרתיעה, בגלל המודעות הגבוהה לסכנות הבריאותיות המסתתרות במקומות כאלה, גם אחרי שהקורונה כבר לא תהווה איום.

גם נסיעות לחו"ל לא יחזרו להיות נפוצות ותכופות כבעבר - בעיקר בגלל שינויים בהרגלי העבודה, כאשר עסקים וחברות ברחבי העולם הבינו את הפוטנציאל שאפשר לממש גם בלי להוציא הון עתק על נסיעות, אבל גם בגלל המשבר הכלכלי שמתלווה למשבר הבריאות.

נסיעות לחו"ל הן מותרות ולא כל אחד יוכל להרשות לעצמו לטוס באותה תדירות כבעבר.  כדי להתאושש ממנו ידרשו כנראה כמה שנים טובות, אם לא כמה עשרות שנים כאלה.

לגבי נסיעות בתחבורה ציבורית, עוד נגלה בהמשך, שכן מדובר מלכתחילה לרוב בצרכנים שידם אינה משגת תחבורה פרטית.  גם אם יעדיפו להימנע משימוש בתחבורה ציבורית, ייתכן שלא תהיה להם ברירה.

וחדרי הכושר? ייתכן שגם אלה לא יהיו מבוקשים כבעבר, אם לקוחות רבים שלהם יבינו, שפשוט יותר נוח להתאמן בבית מול הזום, או מול מורה וירטואלית ביוטיוב.

 

קולנוע, או נטפליקס? מה תעדיפו כשהכל יגמר?

אחד התחומים שנפגעו יותר מכל תחום אחר בתקופה האחרונה הוא תחום הבילוי והפנאי, ללא ספק.

אבל אולי בין הנפגעים הבולטים ביותר בתחום הפנאי, ניתן למנות את אולמות הקולנוע, אשר עומדים ריקים כבר חודשים ארוכים.

במקביל, שירותי הסטרימינג תופסים תאוצה בלתי נתפסת ונראה שהם תופסים את המקום של בתי הקולנוע ומאיימים להפוך אותם לחסרי רלוונטיות לחלוטין.

רק ימים יגידו, אם הצרכנים מתגעגעים לערך המוסף של ישיבה מול מסך ענק, כדי לצפות בסרט מושקע, עם מיכל ענק של פופקורן ביד אחת ופחית קולה ביד השנייה, או שצפייה בסרט בנטפליקס זו חלופה מספיק טובה.

מה שכנראה יקרה באמת, הוא שבתי קולנוע, כמו גם קניונים, יצטרכו לעבוד קשה כדי לשכנע את הלקוחות שלהם לחזור. הם עשויים להוריד מחירים, או להוסיף ערך למי שמוכנים לתת צ'אנס ולחזור לשלם על אחת החוויות הכי מזוהות עם תרבות הפנאי של עולם המודרני.

ומה עם בתי המלון? כנראה תמשיכו להעדיף צימרים, בגלל שתעדיפו לוותר על הצפיפות והדוחק בבית מלון, אבל גם בגלל שישראלים רבים התנסו בחוויה, לעיתים בעל כורחם וגילו כי טוב.

בילוי בצימר, מספק איכויות וחוויות שלא ניתן לקבל בבית מלון ומשום כך, סביר להניח כי ישראלים רבים ימשיכו להעדיף להשקיע בחופשה בצימר, על פני בילוי המוני בבית מלון.

 

שינויים בהרגלי ההיגיינה

שינויים בהרגלי הצריכה צפוים להשאיר איתנו לא רק בתחומי הפנאי והבילוי, אלא גם בתחומי הצריכה של מוצרי בסיס.

מוצרי היגיינה וניקיון צפויים להישאר בביקוש גבוה, בשל העלייה החדה בתודעה הציבורית לחשיבות הניקיון והסטריליזציה לטובת שמירה על הבריאות.

גם לפני הקורונה ידענו שיש חיידקים בכל מקום ושכדאי להישמר מהם, אבל המודעות הזו גדלה מאוד בחודשים האחרונים והיא כנראה תישאר איתנו עוד זמן רב.

משום כך, צפויה להימשך העלייה בצריכת מוצרים אלה, המבטיחים שמירה על ההיגיינה האישית, סטריליזציה של משטחים ומרחבים ושמירה על הבריאות.

 

בשורה התחתונה - אנחנו עדיין רחוקים ממצב של איזון בהרגלי הצריכה

בהתחשב בהתנהגות הצרכנים בשטח, בימי שאחרי הסגר הראשון והשני, אפשר לצפות כי גם היום שאחרי הקורונה יהיה יום של התנפלות על חנויות ומרכזי קניות, צריכה מוגברת של כל סוגי המוצרים והשירותים שיש לשוק להציע, בעיקר של אלה שהיו מחוץ להישג יד כל כך הרבה זמן.

יחד עם זאת, הגידול העצום בצריכה יהיה בעיקר נחלתם של אלה שלא נפגעו כלכלית מהמשבר ולכן יכולים להרשות לעצמם רכישה של מוצרים ושירותים שאינם מוצרי בסיס.

לבסוף, יש לצפות כי ההתנפלות הצפויה על חנויות ומרכזי קניות, כמו גם על שירותי תיירות, בילוי ופנאי, תהיה קצרת מועד ותסתיים כאשר הצרכנים יגיעו לרוויה מסוימת.

רק לאחר פרק זמן, המצב יגיע לכדי איזון מסוים, אך גם איזון זה צפוי להיות זמני ולכן, יש לצפות לכמה שנים טובות של הרגלי צרכנות ייחודיים לתקופה שלאחר משבר, עד שנוכל לראות את המשק מאוזן באופן מלא ומציג את החזות הנורמלית החדשה שלו.




 

כתבות נוספות


המדריך לרכישת גזיבו
בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר את פתרון ההצללה שנקרא גזיבו. מהו גזיבו ואיך תרכשו אחד שיקיים את המטרות והצרכים שלכם מפתרון ההצללה? על כל אלו נדבר בכתבה הבאה.



בת הזוג חוגגת יום הולדת? להלן רשימת מתנות שאי אפשר לטעות לגביהן
בת הזוג חוגגת יום הולדת ואתה "שובר את הראש" לגבי איזו מתנה כדאי להביא לה, מה היא תאהב, מה יכול להראות לה שאתה משקיע בה, מה היא צריכה וכמובן, מה לא מזכיר שום דבר שהבאת לה בימי ההולדת הקודמים..



פנקייק שבועות - עשה זאת בעצמך
שולחן חג השבועות תמיד מלא בקינוחים מעוררי תאבון שנראים כאילו יצאו ממש לפני רגע מספר אגדות. קינוח אחד שכולם בוודאי ישמח למצוא על גבי השולחן הם הפנקייקים. כולם אוהבים פנקייקים אך כל אחד אוהב תוספות שונות, אז למה שלא תתנו לאורחים את ההזדמנות להרכיב את הפנקייק בעצמם. הנה מספר רעיונות לתוספות מגניבות שהא...



המדריך האולטימטיבי לבחירת צנצנות וכלים לנרות
כולנו נסחפנו בפיתוי של אור נרות רך ורוקד, נכון? נר פשוט יכול להפוך חדר רגיל למקלט, ליצור אווירה מרגיעה תוך מתן ניחוחות מענגים. יצירת נרות המספקים אווירה כזו היא הרבה מעבר לשעווה ופתיל בלבד - מדובר בעיצוב, אסתטיקה והכלים בהם אנו משתמשים.


 


עוד בהומלס

דירות ונדל"ן

דירות להשכרה

דרושים

דרושים

רכב

רכב יד שניה

יד שניה

יד שניה