מגזין הומלס / Lifestyle

תזונה נכונה בעולם של שפע

תזונה נכונה בעולם של שפע

איך אפשר לשמור על תזונה נכונה בעולם של שפע?

כיצד עוברים לתזונה נכונה המבוססת על סינון ומניעת מזונות לא רצויים? ואיך עונים על הצורך לתמרן תזונתית בצל הפרדוקס המובנה בין תוצרי המזון האין סופיים לבין הצרכים הפיזיולוגיים האותנטיים של גוף האדם?

04/03/2021

בראשית דרכה, תעשיית המזון התפתחה על מנת להתמודד עם בעיות רעב גלובליות, תעשיה אשר סיפקה מזון בעל ערך תזונתי נמוך אך זמין וזול. מזונות שנתנו מענה תחילה למניעת רעב. אך אינם תורמים לשמירה על הבריאות. תזונאים, דיאטנים ונטורופתים גורסים כי הרגלי הצריכה בחברה המערבית חוללו פגיעה שקטה אך רבת עוצמה בהשפעתה. 

 

האם ניתן להתמודד ולהגיע לתזונה נכונה מתוך הרגלי הצריכה בחברה המערבית?

שמירה על משקל גוף תקין היא רק מימד אחד של השפעות מרחיקות לכת של הרגלי תזונה בחברת השפע. אדם שנולד לתוך השפע הסובב אותנו בכלל ושפע המזון בפרט, מתמודד עם אתגרים משמעותיים למצבו הבריאותי לעצם קיומו. בניגוד לנטייה הטבעית, על האדם לוותר, להימנע ולקטוע את הרגלי צריכת המזון שהושרשו בו כבן לחברת השפע -  הרגלים שחלקם תוצרים של תהליכים סוציולוגיים אך מרביתם נובעים מאינטרסים שיווקיים כלכליים.

אנו יודעים כיום כי אין סוף מנגנונים פיזיולוגיים מעורבים בשמירה על האיזון הפנימי הטבעי של האדם. האדם בחברה המערבית, שאנו בישראל חלק ממנה, חווה על פי רוב כישלון צפוי מראש בניסיון לאזן את המערכות הפיזיולוגיות על ידי בחירת תזונה לא מתאימה שלה תפקיד משמעותי בהשפעה על איכותי חיינו.

 

מהם הנזקים האפשריים מהרגלי תזונה לא נכונה?

כיום המודעות להשפעת התזונה על האיזון הפנימי וגם על התפקוד התקין של המערכות הפיזיולוגיות גבוה. מטפלים תזונתיים (נטורופתים) מודעים לכך כי לתזונה נכונה השפעה מרחיקת לכת גם על תפקודים קוגניטיביים ותפקודים רגשיים.

הקשר בין תזונה נכונה ואורח חיים בריא הוא כיום גם נחלתה של הרפואה הקונבנציונלית. כשם שמקובלת רפואה מונעת למניעת תחלואה עתידית או החמרה של תחלואה קיימת, מקובל השימוש בתזונה מונעת כאמצעי לשמירה על תפקוד תקין ומאוזן של המערכות כולן.

העיוותים המוכרים ביותר שיצרה המערכת התזונתית של חברת השפע היא השמנת יתר והפרת האיזון במערכות הגוף השונות: בלוטת התריס, מערכת העיכול, מערכת הדם, המערכת האנדוקרינית ועוד, וזאת כתוצאה מצריכת מזון לא מבוקרת של מזונות תעשייתיים עשירים בסוכר, נתרן ופחמימות ודלים בסיבים תזונתיים, ויטמינים וברזל.

 

האם תזונה נכונה מדגישה את מה שמומלץ לאכול או את מה שעדיף להימנע מצריכתו?

קיימות כיום אין ספור גישות לתזונה נכונה. חלקן מבקשות להתמודד עם תופעה חד מימדית , לדוגמא: גישות תזונתיות להתמודדות עם עודף משקל, גישות להתמודדות עם בעיות עודף סוכר,  דיאטות לרגישים ללקטוז או לרגישים לגלוטן וכו'.

ראוי לשים לב ולשאול: האם הגישה התזונתית שאתם בוחרים לעצמכם היא מענה לבעיה נקודתית או שיש בכוחה של גישה זאת לתזונה נכונה, כדי להתמודד ולהשפיע גם על החזרת האיזונים לכל המערכות שיצאו מאיזון?

 

להלן כמה דוגמאות לגישות שונות לתזונה נכונה:

1. דיאטת פליאו

גישה תזונתית הגורסת כי צריכת בשר ושומנים בדומה למזונות אותם צרכו בני האדם הקדמונים בהיותם ציידים, לקטים. הדוגלים בשיטה זאת מאמינים כי ניתן להגיע לאיזון תפקודי תקין ובריא על ידי הימנעות מצריכת מזונות שאינם בשר או שומנים.

השאלה שיש לשאול היא האם תזונה לא מאוזנת במרכיביה  אמורה להוות נוגדן לעלייה במשקל כתוצאה מצריכת מזון לא מבוקרת או לא מאוזנת? שאלה נוספת היא שאלת ההשפעות ארוכות טווח של צריכת מזון לא מאוזנת.

 

2. תזונה ללא גלוטן

גישה תזונתית שהתפתחה כמענה לחולי צליאק אשר פגיעה תורשתית במערכת העיכול מותירה אותם עם חוסר יכולת לעכל גלוטן.

גם כאן אנו רואים תזונה מונעת להתמודדות עם מחלה ספציפית שמקורה תורשתי, אך על אף שכ-30% מהאוכלוסיה נשאית של הכשל הגנטי,  רק כ-1% מהם יגלו את תסמיני המחלה.

לשיטת הטיפול והימנעות ממזונות עתירי גלוטן השפעה גם על המשקל ובשל כך תזונה ללא גלוטן פופולרית גם על ידי השומרים על משקלם. גם כאן מדובר על תזונת חסר לא מאוזנת שמטרתה להתמודד עם תוצאות גנטיות של חוסר איזון תזונתי.

לצד זאת יש המדגישים את החשש מירידה באיכות המערכת החיסונית כתוצאה עקיפה של תזונה מונעת זאת.

 

3. טבעונות

טבעונות היא גישה תזונתית הגורסת כי יש להימנע מצריכת מזון שמקורו בחי ומעדיפה את המזונות שמקורם בצמחים.

מבלי להיכנס לעמדות אידיאולוגיות או אמונות ניתן לראות כי גם גישה זאת אינה מאוזנת. יחד עם זאת ראוי לציין כי טבעונות אינה מבקשת לתת מענה לתופעה בריאותית או רפואית יחידה.

יש הרואים בטבעונות דרך להחזרת האיזון התזונתי אולם ידוע כי במרבית המקרים טבעונים זקוקים לתוספת של ויטמין B-12. מקורו של ויטמין זה הוא במזון מן החי ולרמת נוכחותו משמעות מרחיקת לכת על תפקודים פיזיולוגים רבים.

 

אז איזו גישה תזונתית עדיפה?

ובכן כפי שראינו ,שאלה זו תלויה בהאם אתם מעונינים בתזונה מונעת כבסיס להחזרת האיזון או בטיפול תזונתי כמענה לבעיות רפואיות.

כדאי לזכור כי בעבר תחום התזונה היה נחלתם הכמעט בלעדית של רפואה האלטרנטיבית והנטורופתית, אולם כיום הטיפול וההקפדה על תזונה נכונה היא חלק מתחומי הרפואה הקונבנציונלית ונוכל לקבל מענה מקיף מדויק ואישי  גם מכיוונים קונבנציוניליים ומחקריים.




ProSites.co.il - קידום אתרים

 

כתבות נוספות


הבגדים שכל אישה חייבת בארון
אוהבת את איך שאת נראית? מה טוב. לא רבות הן הנשים שעונות בחיוב לשאלה הזו. הבשורה הטובה היא שכל אחת מאתנו יכולה ללמוד איך להתלבש טוב יותר, ואיך לאהוב את עצמה מול המראה. במאמר הבא תוכלי לקרוא על הבגדים שנחוצים לכל אישה, כי למעשה ההופעה שלך היא נגזרת ישירה ממה שקיים אצלך בארון. קראי מהם הפריטים הנחוצים,...



לא יודעים מה לאכול הערב? הנה כמה אופציות
לא חייבים להוציא סכומי עתק על בילויים חד פעמיים. דווקא בשגרה, דווקא בבית, הכנו לכם כמה רעיונות לגיוון.



מה צריך לדעת כשמזמינים יאכטה להשכרה?
לא חייבים לקנות יאכטה, אפשר להשכיר אחת וליהנות מבילוי יוצא דופן. מעבר לפאן ולסטייל, התעכבנו על כמה דברים שכדאי לברר לפני שמפליגים.



אילו פירות חייבים לשטוף לפני שאוכלים?
הישראלים הם אחד מהעמים הצורכים את הכמות הגדולה ביותר של פירות לנפש. מדובר בהרגל בריא, אך הוא עדיין דורש הקפדה על שטיפת הפירות בשביל שמירה על הבריאות. הנה כמה דברים שכדאי לדעת על שטיפת פירות, גם כאלה שלא נוהגים תמיד לשטוף.


 


עוד בהומלס

דירות ונדל"ן

דירות להשכרה

דרושים

דרושים

רכב

רכב יד שניה

יד שניה

יד שניה

 


עוד במגזין

נדל"ן

רכב

חיות מחמד

יד שנייה

דרושים

זירת המומחים

Lifestyle