מגזין הומלס

Photo by Pexels

Photo by Pexels

מה ההבדל בין תמ"א לפינוי בינוי?

תמ"א 38/1, תמ"א 38/2 ותוכנית "פינוי בינוי" אלו 3 תכניות דומות, אך בהחלט שונות. עם זאת, בעוד שברור מהו ההבדל המהותי בין תמ"א 38/1 לבין תמ"א 38/2 (שיפוץ מבנה לעומת בניית מבנה חלופי), הרי כשמדובר על ההבדל שבין תמ"א 38/2 לבין "פינוי בינוי" ההבדלים נעלמים, לפחות עבור מי שאינו בקיא בתחום.

אז אם גם אתם גרים בבניין שדייריו מביעים עניין להרוויח ממנו ולשפר את היציבות שלו, את הסטטוס שלו ואת האיכויות שהוא מציע, מוזמנים פעם אחת ולתמיד להבין מה מציעה כל תוכנית, כך שתוכלו להתחיל לגשש איזו פלטפורמה יותר נכונה נקודתית עבורכם.

קבוצת יגאל אלון 21/06/2021
התחדשות עירונית

תולדה של צורך עירוני

ראשית נסביר ששני התהליכים הם תולדה של צורך - פתרון שמציעה תוכנית התחדשות עירונית. מבחינת קווי דמיון, נמצא ששני התהליכים לוקחים בניינים ישנים שנבנו לפני 1980 ומשפרים אותם, מתוך מטרה לחזק ולהעניק תנאי בטיחות יותר גבוהים. מנקודה זו מתחילים לצוף מגוון הבדלים, אם כי מראש נציין שבשני המקרים הורסים את המבנה הקיים ובונים במקומו מבנה חדש, וזאת לעומת תמ"א 38/1, תהליך שבו רק משפצים את הקיים. שנעצור אם כן להסביר מה ההבדל בין תמ"א לפינוי בינוי? מוזמנים לגלות!

 

להלן 7 ההבדלים העיקריים:

  1. היקף הפרויקט - תמ"א 38/2 מתייחסת למבנה מסוים שאינו עומד בתקני הבטיחות הנדרשים. במקרה זה מורידים את המבנה ובמקומו בונים אחד חדש שכן עומד בתקנים, ושבנוסף לכך מציע לדיירים תנאים משופרים. מנגד, תוכנית "פינוי בינוי" חולשת על שטח הרבה יותר גדול, עובדה שמצריכה לא רק לטפל בהריסה ובהקמה של מספר מבנים סמוכים, אלא גם יש צורך בתכנון הרבה יותר מקיף ולהשקיע במגוון תשתיות משלימות.

 

  1. נוחות - מבחינת הדייר, בשני המקרים הוא בסה"כ מקבל את אותם התנאים, אם כי בפרויקט מסוג "פינוי בינוי" התהליך נחשב יותר ארוך, וזאת בעקבות סדר הגודל של הפרויקט. מצד שני, לא רק שזוכים לגור בדירה חדשה, אלא גם באזור שנראה ומתפקד הרבה יותר טוב.

 

  1. תדמית העיר - כיוון שפרויקט "פינוי בינוי" חולש על פני שטח הרבה יותר גדול ואינו מתמקד רק במבנה בודד, התוכנית הרבה יותר מקיפה - מזכירה הקמה של שכונה חדשה. מכאן שלא רק שהורסים ובונים מחדש מספר מבנים, אלא מנצלים את ההזדמנות עבור תוספת של שטחים ירוקים, שיפוץ סך התשתיות וכדומה. באופן שכזה שכונה שלפני כן נראתה עלובה וישנה, פתאום הופכת לשכונה צומחת, מתקדמת ומושקעת, עובדה שמשפיעה לטובה על סך הסביבה. אם מבחינת תוספת של מבני ציבור ומוסדות קהילתיים, ואם מבחינת השקעה של העירייה במגוון תשתיות משלימות.

 

  1. הסטטוס של השכונה - כאמור לוקחים שכונה במצוקה והופכים אותה לשכונה במגמת צמיחה. נתון זה משפיע על האטרקטיביות של השכונה, עובדה שבין היתר מושכת משפחות צעירות במצב אקונומי יותר גבוה. תהליך זה מחייה אזור כושל ומערבב בין אוכלוסייה ותיקה לצעירה, כך שבאופן כללי מייצרים קיום מתמשך, בריא ומפרה.

 

  1. הדרישות והזכויות מבחינת היזמים - מבחינת היזם, כאשר מדובר בתוכנית "פינוי בינוי", הוא זוכה לבנות הרבה יותר יחידות דיור (ההבדל נמדד בעשרות יחידות). עם זאת, לשם כך עליו להשקיע הרבה יותר, אם מבחינת שלבי התכנון והשגת האישורים ואם מבחינת העבודה בשטח. עוד נציין שיש לקחת בחשבון שסך המהלך נחשב הרבה יותר ארוך (בערך פי 5), ולו כי מתעורר הצורך לבצע שינוי בתב"ע.

 

  1. הסכמת התושבים - על מנת לצאת לדרך עם פרויקט "פינוי בינוי", ניתן לבחור בין 50% הסכמה מסך דיירי הבניין לבין 60% הסכמה מסך דיירי המתחם עבור השגת תב"ע פינוי בינוי, ויש צורך ב80% הסכמה על מנת לתבוע דייר סרבן שאינו מחזיק בסיבה מספיק טובה. מה לגבי פרויקט תמ"א 38/2? פה לצד אותם 80%, גם נדרשים להחזיק באישור הנדסי שמצביע על צורך בחיזוק.

 

  1. תמורה - מבחינת תמורה, בשני המקרים הדיירים עומדים ליהנות מדירה חדשה ויותר גדולה שיושבת בתוך בניין משופר, וכמובן שגם נכללים מגוון תוספות חשובות, כגון ממ"ד, מעלית, מרפסת וחנייה. כמו כן, בשני המקרים הדיירים עומדים להרוויח מפיתוח של מרחבים ציבוריים, אם כי בפרויקט מסוג "פינוי בינוי" התמורה תהיה הרבה יותר גדולה, פשוט כי היקף הפיתוח הרבה יותר מקיף.  מבחינת היזם, בפרויקט מסוג "פינוי בינוי" הוא עומד ליהנות מהטבות מס ומ25% רווח כולל.   מה קורה בפרויקט תמ"א 38/2? במקרה זה נהוג להוסיף כקומה וחצי עבור בניין שמכיל רק קומה אחת, כשתי קומות וחצי עבור בניינים שמכילים 2 קומות, כ3 קומות עבור בניינים שמכילים 3 קומות ו3.5 קומות עבור בניינים שמכילים לפחות כ4 קומות.

 

שונה אך דומה

בין אם עומדים לקראת פרויקט "פינוי בינוי" ובין אם עומדים לקראת פרויקט תמ"א 38/2, יש לקחת בחשבון שבשני התרחישים הסיטואציות די זהות. בשני המקרים בעלי הזכויות צרכים לחתום על טופס "הצהרת כוונות", למנות נציגות דיירים, לבחור עו"ד ייעודי, לקבוע מה יהיה המפרט של הדירה החדשה, לחתום על חוזה מסודר מול היזם, להשיג תב"ע (נדרש רק עבור פרויקט "פינוי בינוי"), לתכנן ולהוציא היתר בנייה, לסכם ערבויות, לעבור לדירה הזמנית (על חשבון היזם), ולבסוף בשני המקרים זוכים לעבור לגור בדירות חדשות ומשודרגות, כמובן לאחר שהושג טופס 4.

 

 

לבדיקת התכנות לתמ"א ו/או פינוי בינוי בליווי מקצועי אנא השאירו פרטיכם :

אני מעונין לקבל חומר שיווקי בהמשך ממערכת הומלס הפרטים נשלחו בהצלחה, תודה.



קבוצת יגאל אלון, מומחים ליווי דיירים ופיקוח בניה חברה ל ניהול פרויקטים ופיקוח בניה

 

כתבות נוספות


תרופות לכלבים - המדריך המלא
במידה וכלבך האהוב סובל מבעיה וטרינרית, הוטרינר שלך עשוי לרשום עבורו תרופה אחת או יותר שנועדו להקל בתסמינים ולסייע לו להחלים. במדריך שלפניך נדון בכל מה שצריך לדעת על תרופות לכלבים: סוגי תרופות נפוצים וההתוויות שלהן, תופעות לוואי אפשריות, וכללי בטיחות במתן תרופות, שיסייעו לך לשמור על בריאותו של הכלב ש...



איך לשפץ דירה בתקציב מוגבל?
כולם יודעים שלבצע שיפוץ בדירה זה עסק יקר שעשוי לעלות בין 5,000 – 7,000 ₪ למטר, אז איך עושים זאת בחצי מחיר ואף פחות? איך אפשר לשפץ את הדירה, לרענן ולעצב אותה מבלי "לקרוע את הכיס"? הנה כמה טיפים.



איך לבחור פנסיון לכלבים - המדריך השלם
בכל הנוגע להבטחת רווחתם ואושרם של חברינו הפרוותיים, אנו נתקלים לא פעם במצבים הדורשים טיפול מקצועי. בין אם מדובר בחופשה, מקרה חירום או כל אירוע חשוב אחר בו אי אפשר לקחת את הכלב שלכם, פנסיון כלבים אמין ומהימן הופך חיוני. עם זאת, מציאת הפנסיון המתאים יכולה להיות מרתיעה ללא ידע והבנה מתאימים.



שוקלים לשכור משרד? 6 דברים שתרצו לשים לב אליהם במיוחד
הבסיס, האקסטרות, הנגישות לעובדים וללקוחות, המיצוב ועוד - נקודות סופר חשובות שכדאי לעצור ולחשוב עליהן דקה לפני שרצים להשכיר משרד חדש.


 


עוד בהומלס

דירות ונדל"ן

דירות להשכרה

דרושים

דרושים

רכב

רכב יד שניה

יד שניה

יד שניה