מגזין הומלס / זירת המומחים

איך לבחור יועץ עסקי מקצועי?

איך לבחור יועץ עסקי מקצועי?

בהעדר פיקוח על שוק הייעוץ העסקי בישראל, איך אפשר לדעת מיהו יועץ עסקי מקצועי שיוכל לסייע לעסק שלכם לצמוח באמת?

איציק דביר 05/08/2019

ייעוץ עסקי הפך לטרנדי בשנים האחרונות, העניין קצת מוזר בהתחשב בכך שעד לפני ארבע, חמש שנים הוא היה די דיסקרטי. בעלי עסקים מרגישים את הצורך בעזרה, כלשהי, כל אחד בעניינו, אך עד לא מזמן, רבים מהם התביישו והיו נבוכים להגיד זאת. כאשר כבר היו מרימים את הכפפה ומתגברים על "הבושה" הפנימית, היו מבקשים במבוכה "אל תגיד שאתה מייעץ לי". אך כיום, כאמור, כמעט לכל אחד יש "יועץ", אתה לא ממש בעניינים אם אין לך כזה, לעיתים זה מרגיש כמגיפה קלה, לכל בעל/ת עסק יש את היועץ שלו, ולפעמים גם יותר מאחד.

אך למרות הטרנד העכשווי בשוק העסקים, עדיין צריך לשים לב. ישנם "יועצים" וישנם יועצים. מכיוון שאין ממש פיקוח או רגולציה כלשהי על שוק הייעוץ במדינת ישראל, אין מניעה שכמעט כל מי שרוצה יהפוך ליועץ. לאיזה יועץ? לא באמת משנה. אתה יכול להיות גנן בבוקר ויועץ בערב.

אז איך אפשר לדעת אם היועץ העסקי שאתם עומדים לבחור הוא אכן איש מקצוע שיוכל לסייע לכם באמת?

יועץ ראוי יהיה זה אשר עבר דבר או שניים בעצמו בשוק העבודה, עדיף כעצמאי מצליח. מובן שעליו להכיר היטב את השוק העסקי על כל גווניו ורבדיו ולהעניק פתרונות אופרטיביים לנועץ. עליו להיות בעל ניסיון עשיר בכל פרמטר: עסקי, מסחרי, שיווקי, ניהולי, ארגוני ופיננסי.

תפקידו של היועץ הוא לשמש כמורה נבוכים לבעלי העסקים, לסייע היכן שהם מזהים חולשה כזו או אחרת בעסקיהם, אך לא פחות חשוב מכך - במקומות שבהם הוא מזהה את הכשלים. כל בעל עסק, בכל תחום, זקוק לעזרה כזו או אחרת. ישנם כאלה שטובים ואף מצויינים במקצועם, אך בניהול או בשיווק הם חסרים. כאן המקום לחזק את העסק ובעליו, לתת לו הכוונה נכונה, כלים ודרך.

יועץ עסקי טוב יכול להוביל את עסק להצלחה, אך עליו להתחשב גם ביכולות ומגבלות העסק וברצונותיו של בעל העסק. מעבר לתוצאה המיוחלת, ישנם פרמטרים הקובעים את הצלחת הייעוץ.

הראשון שבהם הוא דווקא הכימיה עם הנועץ. גם אם יש לך ידע עסקי רב וניסיון בשוק העסקי או ענף הייעוץ, אם אין כימיה עם הלקוח - הייעוץ עלול להיכשל. קריטריון נוסף לייעוץ טוב היא היכולת של היועץ לגרום לנועץ לבצע את הפעולות הנדרשות, ללא יכולת זאת, הייעוץ יכול להיות מצוין אך התוצאות כמובן לא יגיעו.

הדרך הנכונה ביותר להעניק ייעוץ ראוי, כזה המביא לתוצאה מדידה, מורכבת משלושה שלבים: ניתוח העסק, בניית התכנית האופרטיבית המתבססת על תיקון הכשלים תוך התייחסות לנתונים קיימים וביצוע התכנית בשלבים מדורגים והישגיים. הייעוץ עצמו יכול להיות לטווח קצר ולהשגת מטרה ברורה או ייעוץ ארוך טווח להשגת חזון עסקי.

יש לציין כי היועץ אינו חייב להבין בענף בו הוא נותן ייעוץ, (אמנם זה יכול להוות יתרון אך לא חובה), אלא יותר מכל, יועץ עסקי חייב להיות איש עסקים המבין את המסחר לאורכו ולרוחבו ולעשות אדפטציה לכל סוג עסק.

המאמר נכתב בלשון זכר מתאמי נוחות בלבד, אך הוא פונה לנשים וגברים כאחד.



איציק דביר, דביר יועצים
הכותב הינו בעל חברת הייעוץ "דביר יועצים" ובעל שלושה עסקים נוספים.

 


עוד בהומלס

דירות ונדל"ן

דירות להשכרה

דרושים

דרושים

רכב

רכב יד שניה

יד שניה

יד שניה

 


כתבות נוספות


5 מקצועות הפרילאנס החמים
כמו בשוק העבודה הכללי, גם בתחום הפרילנס ניתן לזהות...

 


עוד במגזין

נדל"ן

רכב

חיות מחמד

יד שנייה

דרושים